27/7 ansökte jag om föräldrapenning efter att ha hörsammat ett av försäkringskassan distribuerat, i och för sig märkligt presenterat (ni vet, datorgenerat med remsor att riva av i kanterna), meddelande till mig.
Sagt och gjort. Jag ansökte om föräldrapenning för 16 dagar senare under sommaren och i samma veva så ansökte jag också om att dessa föräldrapenningsdagar skulle utbetalas. Eftersom min inkomst hade förändrats i jämförelse den tidpunkt då jag senast sökte föräldrapenning så skickade jag även en kopia av senaste lönespecifikation till sagda myndighets inläsningscentral.
Eftersom jag är/vill vara en person som följer med min tid loggade jag in på Försäkringskassans "e-tjänster" för att utföra ovan nämnda begäran. Självklart passade jag på, eftersom jag är en vän av ett långsiktigt hållbart samhälle, att klicka i rutan där jag medgav att all vidare kommunikation med sagda myndighet skulle ske elektroniskt.
Tiden gick och en dag tänkte jag att "nu ska vi se hur långt försäkringskassan har kommit med beslutandet om huruvida jag skulle få någon föräldrapenning eller inte". Underbart, mitt ärende var "pågående"
Fine, tänkte jag, då kommer väl pengarna den dag som F-kassan säger att de ska komma ( de dagarna är angivna i en flik till höger).
Nåväl, dagarna går och vi börjar närma oss detta magiska datum. Köpgirig som jag är loggar jag än en gång in på "mina sidor" och kollar när "mina utbetalningar" kommer. Eftersom jag är lite het på gröten blir jag lätt besviken när jag ser att det inte finns någon utbetalning registrerad. "Aha" tänker jag, "något har blivit fel". Följdaktligen tittar jag in på "mina ärenden" där jag möts av beskedet att jag fortfarande har ett "pågående ärende". Ojdå, tänker jag och klickar febrilt på ärendet för att se om det är något jag missat, men det går ju inte.
Nu har jag haft ett "pågående ärende" i 45 dagar trots att 30 dagar är vad försäkringskassan beräknar att ett ärende ska ta att behandla.
Jag skulle ha en större förståelse om mitt ärende handlade om att inhämta uppgifter från läkare, skola, arbetsgivare, arbetsförmedling, rehabmottagning etc men vi snackar nu om föräldradagar då skolan inte ens är öppen!
Ur ekonomisk synvinkel så innebär denna väntan egentligen bara att införskaffandet av mina nya kängor förläggs till en tidpunkt som är mer relevant dvs hösten. Jag har dock svårt att tro att Förgätmigkassan har den kollen på alla på sina kunder. Tyvärr tror jag att det finns personer som verkligen kommer i kläm av denna typ av försenad handläggning.
MEN
Det som stör mig mest är inte att handläggningen dragit ut på tiden. Det om stör mig mest är att mötas av samma rad vareviga dag - "Pågående ärende". Finns det över huvudtaget någon som tror att handläggaren gör ett enda något när man möts av samma ord vid varje inloggning?
Lesson no 1
Om ett ärendesystem är e-baserat OCH tillgängligt för den ärendet berör, se då till att åtgärder som vidtas redovisas. Efter 45 dagar utan någon som helst kontakt så tror man helt enkelt inte på den utsagan. Något för Huddinge kommun att tänka på när den nya IT-strategin ska sjösättas.....
Lesson no 2
Om en organisation på sin hemsida basunerar ut att det är 30 dagar som gäller för handläggningen, se då till att kommunicera med dem det berör, utifall att tidsplanen spricker.
Lesson 3
I de företag jag verkat, som har ansvarat för drift, support, service etc till kunder , har det alltid funnits chefer som ansvarat för att "produktionen" uppfyllt de åtaganden som företaget utlovat. Till sin hjälp har cheferna haft elektroniska och manuella eskaleringssystem som hjälpt dem att prioritera och dedikera resurser så att gjorda åtaganden uppfylls. Skaffa ett sådant!!!!
PS. Vet ni vad? Det var precis likadant förra gången, 2011 tog det 55 dagar att fatta samma enkla beslut. Något gott har förgätmigkassans e-tjänster ändå fört med sig. Handläggningsfallerandet är följbart.....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar