onsdag 8 maj 2013

Kung Midas dansar salsa

Efter två dagars skolriksdag är hjärnan fullt sysselsatt med att bearbeta intrycken. Högt som lågt. Jag minns diskussionerna kring segregation och nyanlända barn och de utmaningar som svensk skola står inför.
skolriksdag

Kanske ledamöterna här behöver skolas?

Jag kommer också att minnas Andy Hargreaves, dels för presentationen men inte minst hans imitation av premiärminister Blair. Professor Hargreaves introducerade även ett för mig nytt begrepp, den fjärde vägen, som jag nog får försöka sätta mig in i lite mer. Lät onekligen intressant, men den krävde en nationell vision för Sverige som "alla" kan sluta upp kring. Undras vad vår är?

Nåväl, konferensen avslutades med att Folkpartiets Jan Björklund "läxade upp" de närvarande folkpartipolitikerna och uppmanade oss att ta steg även på lokal nivå. Det trodde jag i min enfald att vi hade gjort. I Huddinge så har vi i alla fall dragit vårt strå till stacken och kan bocka av många av de 21 punkter som Björklund tyckte att de kommunala folkpartisterna ska driva.

Som vanligt hakar jag upp mig på en fråga som råkar vara en av de 21 punkterna; resursfördelning, närmare bestämt socioekonomisk ersättning.





Att en skola i ett område med många nyanlända har ett större resursbehov behövs man inte vara raketforskare för att förstå. Däremot är inte resurser pengar. Resurser är kompetenta lärare, inspirerande ledarskap, anpassad pedagogik, fungerande arbetsklimat och individanpassat stöd. Det är inte säkert att en riktad pekuniär insats baserad på en eller fler SALSA-variabler leder till att dessa resurser skapas. Det finns till och med exempel på att man kan fixa fram resurserna "inom ram".


Kung Midas?

Om man som politiker ska  omfördela resurser, vilka är frukten av medborgarnas surt förvärvade pengar, så är det upp till politikerna att se till att dessa resurser ger avsedd effekt. Att slentrianmässigt agera spridare av ekonomiska medel är i mitt tycke inte politiskt ledarskap.

Om jag omfördelar ekonomiska resurser från en elev till en annan vill jag veta att dessa medel används på rätt sätt. I skolvärlden kallas det visst för "forskningsbaserat eller beprövad erfarenhet". De "mottagande" skolorna ska ha en strategi för hur de ekonomiska medlen ska användas mest effektivt.

Jag vill veta hur medlen används och jag vill se resultat och utvärdering. För övrigt äär det skämmigt att det ska vara så långt mellan inläggen på denna min blogg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar