onsdag 22 februari 2012

Pedagogisk misär

Härom dagen fick jag ett nyhetsbrev via mäjlen från skolinspektionen. Nyhetsbrevet pushade för inspektionens senaste kvalitetsrapport benämnd Rektors Ledarskap.

Jag har nu gett mig i kast med rapporten. Anledningen är, förutom en generell nyfikenhet, att rapporten (allt enligt skolinspektionen) visar att 70 % av sveriges elever befinner sig i skolor som INTE har ett väl utvecklat pedagogiskt ledarskap. Skrämmande,  tycker i alla fall jag.

Principen för en halvledare


Vi får också veta att hälften av rektorerna i vissa delar behöver förstärka sitt ledarskap. Jag är visserligen uppvuxen med  mängdlära så min matematiska förmåga kan förvisso ifrågasättas. Så vitt jag kan bedöma så innebär det att 20 % av sveriges elever tillbringar sina dagar i ren pedagogisk misär.

Det ska bli ett sant nöje plöja igenom rapporten. Jag kan dock redan nu glädja mig åt att vi Folkpartister i Huddinge ändå har tillfredsställt vad drygt 50 % av rektorerna efterfrågar, nämligen stöd med administrationen. Genom inrättandet av intendenttjänster på Huddinges skolor så har vi i alla fall börjat dra vårt strå till stacken i arbetet med att stödja utvecklingen av det pedagogiska ledarskapet.

To be continued.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar