torsdag 8 september 2011

PISA eller det sluttande planet

Jag har precis suttit och rensat i mailboxen. Tänk om man skulle hantera sin fysiska brevlåda på samma sätt som den elektroniska. "Det där kuvertet ser jag kommer från Erik, så det behöver jag inte öppna just nu. Det får ligga kvar här i brevlådan. Det där brevet är från Stina så det öppnar jag inte just nu, utan lägger i det här speciella facket i brevlådan. Undrar förresten om postverket verkligen har klarat av att bara lägga reklamposten  i det speciella spam-facket?"

Hur som helst så passade jag på att öppna ett nyhetsbrev från Dagens Samhälle Debatt, och nu vet jag varför jag anmälde mig för just det nyhetsbrevet. Ämnesraden var "Fler skolinspektioner fel väg att gå"

Debattinlägget är författat av Lars Flodin, Ordförande i Sveriges Skolledarförbund. Efter att ha läst artikeln två gånger är jag fortfarande lika förundrad. Vad vilja karln och är de åsikter han framför verkligen representativa för dem han representerar?


Inspektera innebär enligt SAOL att besikta, utöva tillsyn över någonting, i det här fallet den svenska skolan. Vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna misstänka att hr Flodin inte vill att hans medlemmars ljusskygga verksamhet skall granskas av utomstående. Nu tillhör jag inte denna kategori så jag misstänker snarare att han kanske vill skydda sina medlemmar från kritik och ifrågasättande.

Hr Flodin tycker inte att vi ska framställa skolan som sämre än vad den är. Det tycker inte jag heller MEN det är knappast vad Skolinspektionen sysslar med. Skolinspektionen ska observera, notera och redovisa hur  skolväsendet fungerar i förhållande till vad vi som medborgare i allmänhet och skolelever i synnerhet har rätt att kräva. Om nu dessa observationer visar på brister ska de redovisas och åtgärdas, punkt slut. Om det då behövs "stödjande utvecklingsarbete" för att komma tillrätta med bristerna, fine with me!

Visst ska vi lyfta fram goda exempel och premiera duktig personal men det innebär inte att vi kan blunda för de reella problem som finns. Vi kan inte snacka upp Svenska elevers resultat i PISA-undersökningar. Det enda sättet att tillfredställa svenska elevers rättmätiga krav på en konkurrenskraftig utbildning är att åtgärda de allvarliga brister som finns. För att kunna åtgärda bristerna behöver vi se vilka de är och för det krävs en grannlaga inspektion, både från Skolinspektionens sida men också från skolledning, förvaltningar och den lokala politiska nivån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar