måndag 9 maj 2011

Om inte policyn stämmer med verkligheten gäller policyn

Vem har inte hört anekdoten om majoren som hade synpunkter på hur verkligheten överenstämde med den karta som truppen förmodades förhålla sig till? Samma grundsyn tycks gälla för Huddinge kommun när det gäller infrastrukturen i Gladö Kvarn.

Det har nu gått några dagar sedan jag lämnade in mina synpunkter på detaljplaneförslaget men det betyder inte att jag inte fortsätter fundera på sakers tillstånd.

Huvudgatan i området som ska betjäna mellan 500 och 600 fastigheter ska ha samma asfaltsbredd som Lännavägen. Så står det nämligen i ”Policy för huvudmannaskap och gatustandard inom Huddinge kommun” som antogs av kommunstyrelsen hösten 2007 tillsammans med det nu gällande gatukostnadsreglementet.

 
 
Har någon från samhällsbyggnadsnämnden åkt ut till Gladö Kvarn och försökt föreställa sig hur det kommer att se ut?

Det är också intressant att notera att den ”externa” trafikant som förmodligen kommer att trafikera området allra mest, SL, tycker att det räcker med 5,5 meters vägbana. Titta själv på sidan 31.

Man kan stilla undra om närvaron av ett gatukostnadsreglemente, vilken övervältrar det ekonomiska ansvaret på berörda fastighetsägare, gör organisationen Huddinge Kommun okänslig och fartblind. Om kommunen hade det fulla ekonomiska ansvaret (såsom det var för i tiden) för anläggandet av det nygamla vägnätet så undrar jag om kommunföreträdarna skulle våga möta invånarna för att förklara och motivera sitt ställningstagande. 

Fortsättning lär följa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar